عملكرد نمايشگاه بين‌المللي در برپايي نمايشگاه‌هاي گوناگون طي سالهاي گذشته مثبت ارزيابي شده و اين نمايشگاه با مساعدت دولت بهترين اقدامات اجرايي را انجام داده است. اجراي پروژه نمايشگاه بين‌‌المللي آرزوي 20 ساله صنعتگران استان را با زير ساخت‌هاي عالي محقق كرده است. براي آشنايي بيشتر با اقدامات انجام شده و عملكرد اجرايي آن گفت‌وگويي با ناصر پارسائيان رئيس هيئت مدير سابق اين نمايشگاه كه از ارديبهشت 88 تا ارديبهشت 90 طي يك دوره 2 ساله در اين پست بود ترتيب داديم كه در ادامه مي‌خوانيد:

در حال حاضر عهده‌دار چه مسئوليتي در شركت نمايشگاه‌هي بين‌المللي هستيد؟
ضمن تقدير و تشكر از سهام‌داران محترم به جهت حسن نيت و اطميناني كه نسبت به اينجانب داشتند و با عنايت به تهيه گزارش عملكرد دوره مسئوليت، مجدد با بالاترين راي در مجمع انتخاب شدم كه به دليل مشكلات شخصي امكان ادامه همكاري نبود و در ابتداي انتخابات هيئت مديره استعفا دادم و در حال حاضر سمتي در شركت نمايشگاه‌ها ندارم.

از اقدامات انجام شده براي نمايشگاه بگوييد، تهيه زمين براي نمايشگاه به چه صورتي انجام شد؟
از آنجا كه خريد زمين نمايشگاه بسيار هزينه‌بر بود به تشخيص هيئت مديره قرار شد زمين به‌صورت اجاره به شرط تمليك اقدام شود بدين منظور قراردادي با مسكن و شهرسازي منعقد شد و با رايزني‌ها و پيگيري‌هاي صورت گرفته زمين با قيمت بسيار مناسب در اختيار نمايشگاه قرار گرفت.

آيا از قبل طرحي براي نمايشگاه تهيه شده بود؟
خير هيچ طرح و حتي مشاوري براي اين پروژه انتخاب نشده بود و با پيگيري هيئت مديره سابق تهيه طرح پيشنهاد شده بود كه مبلغ اجراي آن بسيار بالا بود لذا با رايزني با مهندسين و مشاورين بومي و داراي گريد توافقي با مبلغ پايين قرارداد بسته شد و طرح سايت پلان در منطقه تهيه و با نظر مثبت استاندار در اين خصوص ضمن تصويب طرح در هيئت مديره، اين طرح براي شروع عمليات در دستور كار شركت نمايشگاه قرار گرفت.
در خصوص اقدامات عمراني نمايشگاه و ميزان مبلغ قرارداد توضيحي بدهيد.
از آنجا كه شركت از لحاظ اعتبارات مالي بودجه زيادي در اختيار نداشت با مساعدت شركت جهاد نصر استان و عقد قرارداد 35 ميليارد ريالي شركت نمايشگاه‌ها با اين شركت، پروژه ساخت نمايشگاه بلافاصله شروع شد از جمله اقداماتي كه همزمان با ادامه حصاركشي زمين انجام شد تسطيح، نخاله‌برداري، خاكريزي، ايجاد رملهاي دسترسي، زيرسازي معابر، جدول‌گذاري، احداث ميادين داخل پروژه و احداث ساختمان نگهباني در 2 طبقه و طراحي و مطالعات اوليه سالن اصلي نمايشگاه كه بصورت فضاكار در سطحي به ميزان 10 هزار متر مربع در منطقه مذكور انجام شد.

چه اقداماتي در رابطه با اخذ پروانه ساختماني قبل و همزمان در دوره رياست شما انجام گرفت؟
قبل از دوره هيئت مديره سابق هيچ‌گونه اقدامي براي اخذ پروانه ساختماني صورت نگرفته بود و اقدامات اوليه شامل تهيه نقشه سايت پلان نمايشگاه و تصويب آن، همچنين رعايت ضوابط و مقررات مربوط به ساختمان و رعايت اصول فني و مهندسي و تاييد آن توسط سازمان بازرگاني سابق و مذاكرات مربوط به صدور پروانه با شهرداري پس از محاسبه اوليه عوارض انجام شد. همچنين با مساعدت دفتر استانداري و شهرداري و مصوبه شوراي اسلامي شهر شرايط بسيار مناسبي در مقايسه با ساير استانها در خصوص تعرفه عوارضي و همچنين نحوه پرداخت آن در نظر گرفته شد كه حتي در اين مقطع با موافقت شهرداري قبل از صدور پروانه با توجه به انجام مراحل صدور پروانه متراژ قابل توجهي از زيرسازي و جدول‌گذاري قسمت محوطه نمايشگاه انجام گرفت و ساختمان نگهباني در دو طبقه شروع به احداث شد كه 70 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

تأمين آب، برق و گاز به چه نحوي بود و چه اقداماتي در اين زمينه انجام شده است؟
با پيگيري‌هاي مكرر توانستيم آب شهري را در منطقه وصل كنيم و از آنجا كه آب شهري تأمين كننده نياز منطقه نبود طي مذاكراتي با شركت آب منطقه‌اي استان مجوز استفاده از آب مازاد چاه موجود در منطقه مهرآوران صفاييه كه همزمان مورد استفاده شركت ديگري بود براي استفاده نمايشگاه صادر شد. همچنين خريد امتياز برق و انتقال شبكه برق‌رساني تا محل نمايشگاه شبكه‌گذاري شده، خريداري و انتقال خطوط تلفن نيز با ظرفيت 500 خط با قابليت افزايش خريداري و انتقال شبكه گاز با ظرفيت 2000 متر مكعب در ساعت و جذب اعتبارات دولتي به مبلغ 600 ميليون ريال جهت شبكه گاز اقدامات انجام گرفته در زمينه تامين زيرساختهاي انرژي است.

چه اقداماتي براي ساخت سالن انجام داديد؟
براي سالن اصلي يك نماد تركيبي از بادگير يزد و خيمه به متراژ 10 هزار مترمربع طراحي و به‌عنوان سالن اصلي نمايشگاه در نظر گرفته شد. همچنين با توجه به طراحي در نظر گرفته شده براي ساختمان اصلي نمايشگاه با كمك مشاوران، مطالعاتي در خصوص نحوه اجراي آن انجام شد و قراردادي با چند شركت در خارج از استان براي اجراي پروژه ساخت سالن منعقد شد. پيگيري و احداث پل با عرض 10 متر از محل اعتبارات دولتي، تهيه طرح‌ ساختمان نگهباني، سردر ورودي نمايشگاه، پارگينگ‌هاي جانبي، محوطه‌سازي، اخذ مجوز ساخت هتل پنج ستاره و اجاره و تجهيز سالن نمايشگاهي و برگزاري نمايشگاه‌ها بخشي از اقداماتي بود كه در زمينه فعاليتهاي عمراني نمايشگاه انجام شد.

با توجه به اينكه اجراي چنين پروژه بزرگي نياز به اعتباراتي جهت اجرا داشت، اين اعتبارات از كجا و چگونه تامين شد؟
با مساعدت دولت و همكاري استاندار مبلغ 800 ميليون تومان اعتبارات دولتي و بلاعوض جهت انجام امور زيربنايي شركت اختصاص يافت. همچنين 60 ميليون تومان توسط سازمان بازرگاني جهت تسطيح و آماده‌سازي فضاي نمايشگاه پرداخت شد، پيگيري موضوع تأمين آب نمايشگاه به ميزان 3 ليتر در ثانيه و ارائه گزارش‌هاي مربوطه براي تأمين هزينه‌هاي جاري و عمراني و نيز درخواست تقسيط 180 ميليون تومان مابقي از جمله اقدامات بود.
همچنين با پيگيري‌هاي صورت گرفته اخذ بيست و پنج ميليارد ريال وام از بانك ملي استان از سهم سازمان بازرگاني براي ساخت و ساز نمايشگاه مصوب شد كه كليه مدارك تكميل و كارشناسي توسط بانك ملي صورت گرفت كه منوط به ارائه پروانه ساخت است. صدور پروانه ساخت از سوي شهرداري نيز پس از پرداخت حق بيمه طبق ماده 5 قانون بيمه‌هاي اجتماعي كارگران ساختماني و ارائه رسيد پرداخت به شهرداري صورت مي‌گيرد كه در صورت پرداخت حق بيمه از سوي نمايشگاه پروانه ساخت از سوي شهرداري صادر شده و از آنجايي كه تسهيلات از سوي بانك ملي آماده پرداخت است مي‌توانند از اين تسهيلات جهت تكميل پروژه نمايشگاه اقدام كنند. همچنين از طرفي با سياست مديريتي هيئت مديره و جلب اطمينان سهامداران در مجمع منجر به تصويب افزايش سرمايه تا سقف 6 ميليارد تومان توسط سهامداران شد كه اين امكان را فراهم مي‌كرد تا با استفاده از تسهيلات بانكي اقدامات عمراني آغاز شود كه متاسفانه اين امر محقق نگرديد و اعضا هيئت مديره جديد بايد پاسخگوي اين مسئله باشند.

نظر شما در مورد اظهارات مسئولين نمايشگاه نسبت به نحوه برخورد شهرداري و عدم صدور پروانه ساختماني و مطالبه وجه چيست؟
شهرداري تمام همكاري را در كوتاهترين زمان ممكن داشته و قصوري از جانب شهرداري در صدور پروانه نبوده و نمي‌باشد و به محض آن كه نمايشگاه گواهي پرداخت حق بيمه را مطابق ماده 5 قانون ياد شده ارائه كند پروانه ساختماني صادره قابل تحويل مي‌باشد و چنانچه احساس مي‌شود شركت نمايشگاه متضرر شده عليرغم پيگيري و تماس‌هاي مكرر شهرداري جهت رفع و رجوع مشكل و استمهال بدهي كه متاسفانه اقدام مثبتي از جانب نمايشگاه انجام نپذيرفته امكان اعلام انصراف و عودت وجه و چكهاي بلامحل توسط شهرداري وجود دارد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا